De stroomstoring zelf lokaliseren
Stap 1: Bel het nationale storingsnummer 0800-9009 om te controleren of er stroom naar je huis komt. Als er geen stroom binnenkomt, maak dan een afspraak met de netbeheerder.
Stap 2: Als er wel stroom binnenkomt, ga naar je meterkast. Daar vind je de groepenkast of stoppenkast. Zet de hoofdschakelaar uit; dit is een grote schakelaar met een rode hendel die je volledig naar beneden duwt of op 'uit' zet.
Stap 3: Zet alle aardlekschakelaars en groepen uit. Aardlekschakelaars zijn kleinere schakelaars met een blauwe knop of hendel. Zet deze naar beneden of op 'uit'. De groepen zijn de kleinere schakelaars in de meterkast; zet ook deze allemaal naar beneden of op 'uit'.
Stap 4: Zet de hoofdschakelaar weer aan door deze omhoog te duwen of op 'aan' te zetten. Zet daarna één voor één de aardlekschakelaars en groepen weer aan.
Stap 5: Kijk of alles weer normaal functioneert. Als een groep blijft uitspringen, herhaal dan de stappen 3 en 4, maar laat de groep die blijft uitspringen uit.
Stap 6: Neem contact met ons op over de groep die blijft uitspringen. We zullen het probleem onderzoeken en voor je oplossen.
PS: Heeft u een stoppenkast dan kunt u proberen eerst de gesprongen stop te vervangen. Zet daarna alle aangesloten elektrische apparaten één voor één aan. Als de stop opnieuw springt terwijl u een bepaald apparaat aanzet, heeft u waarschijnlijk de oorzaak van de storing gevonden!